De Wilde Vaart werkt samen met verwijzers uit wijkteams, Wmo-loket, reclassering, jeugdzorg en justitie. In het kader van de Participatiewet, de Wmo en regelingen bij justitie zijn arrangementen mogelijk. Deze hebben tot doel om jongeren van 17 jaar volwassenen tot 55 jaar door middel van een leer-werktraject in een nautische omgeving, te kwalificeren voor een betaalde baan en zelfstandig sociaal en maatschappelijk functioneren.
Ketenpartners kunnen jongeren vanaf 17 jaar en volwassenen tot 55 jaar aanmelden voor het leer-werktraject. We bieden maatwerk om de individuele wensen en mogelijkheden van deelnemers te vertalen in het aantal dagdelen dat zij bij ons aan de slag gaan en in de inrichting van hun leer- en werkactiviteiten. We houden regelmatig overleg met de begeleiders van ketenpartners over de voortgang die deelnemers maken.
De dagactiviteiten bestaan uit een gezamenlijke start van de dag, instructie, onderhoud aan schepen, werkzaamheden in de werkplaats en op het terrein en gesprekken. Dit is een lerende omgeving die de deelnemers wordt geboden (ervarend leren). In de zomermaanden gaan we regelmatig varen.
De deelnemers worden dan aangesproken op ‘goed zeemanschap’ en helpen mee dat te doen wat nodig is om het schip veilig te laten zeilen. De begeleiders sturen de deelnemers hierbij aan. We zijn tijdens de zeiltochten op een klein oppervlak, uit de eigen bekende omgeving en eten, slapen, koken etc samen. Er is tijd voor gesprekken, oefeningen in sociale vaardigheden en gezellige momenten samen.
De Wilde Vaart heeft samenwerkingsovereenkomsten afgesloten met Justitie afdeling DJI, Reclassering Nederland, Leviaan en het Leger des Heils.
Stichting De Wilde Vaart heeft sinds 01-01-2024 een zelfstandig contract met Justitie afdeling DJI (dienst justitiële inrichtingen). Hiermee kunnen wij Forensische Zorg bieden aan hen die via de Reclassering worden aangemeld.
Deze zorg bestaat uit Begeleiding en Dagbesteding. Voorheen had de Wilde Vaart een onderaannemerschap met Fivoor voor deze zorg. Wij zijn te vinden via IFZO (informatiesysteem Forensische Zorg) voor het aanmelden/ aanvragen indicatie.
Reclassering Nederland is een onafhankelijke organisatie die werkt aan een veiliger samenleving. Samen met justitie, politie, gemeenten en het gevangeniswezen zetten we alles op alles om te voorkomen dat mensen opnieuw) de fout in gaan.
Daders zijn verantwoordelijk voor het delict en hun eigen gedrag. Justitiële autoriteiten beslissen over de consequenties. Voor daders die door een handicap of hun psychische gesteldheid niet in staat zijn hun verantwoordelijkheid te nemen, vindt doorgaans toeleiding naar zorg plaats.
Gunstig beïnvloeden van het gedrag van daders is vaak mogelijk. Reclassering Nederland ondersteunt mensen daarbij. Het aanwakkeren van motivatie, maken van verantwoorde keuzes en zelfreflectie maken deel uit van de aanpak. Daarbij houden we rekening met de risico’s voor de samenleving en controleren we waar nodig.
Het Leger des Heils is een beweging van geloof, liefde, hoop en perspectief. Een dak boven je hoofd, genoeg voedsel, iets te doen hebben, een nieuwe kans als je foute keuzes hebt gemaakt… het zijn basisvoorwaarden voor een menswaardig bestaan. Enkele honderdduizenden Nederlanders ontbreekt het hieraan. Het Leger des Heils maakt zich daarom sterk voor onderdak, zorg, werk en/of opleiding voor iedereen.
Het perspectief voor de deelnemers is een baan in de nautische sector. Tijdens en na het traject kunnen de benodigde papieren en diploma’s worden behaald en vaartijd opgedaan. Het is zeer waarschijnlijk dat na het traject bij De Wilde Vaart er een vervolg is als matroos in de vrachtvaart of als bootsmaat in de (zeilende) chartervaart.
Het bedrijfsleven stelt vacatures beschikbaar, waar deelnemers van de Wilde Vaart met ondersteuning van hun begeleider op kunnen solliciteren. De Wilde Vaart biedt desgewenst nazorg aan deelnemers die zijn uitgestroomd (baanbehoud) of tussentijds gestopt.
We maken gebruik van de regels, normen en waarden die voortkomen uit de nautische wereld: goed zeemanschap. Goed zeemanschap houdt in: persoonlijk verantwoordelijkheid nemen om te voorkomen dat levens in gevaar komen, schade wordt veroorzaakt of de scheepvaart in gevaar wordt gebracht. Ook houdt het in, dat aan boord van een schip één bevelvoerder is: de schipper of kapitein. Orders die deze geeft, worden opgevolgd zonder uitstel of discussie. Dit is een andere manier van leidinggeven dan tegenwoordig gebruikelijk is. Minder participerend, minder democratisch. In de omgeving van een schip, waar veiligheid voorop staat, is dit de meest effectieve leiderschapsstijl. Reflectie, dialoog en eventueel een stevige discussie kunnen naderhand ruimte krijgen.
Buiten De Wilde Vaart hebben de deelnemers te maken met (goed) burgerschap. Het krachtgericht werken zal rekening houden met de normen en waarden die daarbij horen. Door middel van ervarend leren wordt teruggekeken op gedrag en vaardigheden en worden doelen gesteld voor de toekomst.
Burgerschap neemt een essentiële rol in: anderen ter verantwoording kunnen roepen en gebruik kunnen maken van burgerrechten en andere verworvenheden. Naast de rechten staan ook de plichten: het zelf verantwoording kunnen afleggen over het handelen en door anderen ter verantwoording kunnen worden geroepen. Alle burgers zijn formeel en juridisch gelijk. Respecteren en onderhouden van gemeenschappelijke waarden en normen.
Goed zeemanschap: het schip is een samenleving in het klein, waar de focus helder en duidelijk dient te zijn. Alles is erop gericht een veilige vaart voor iedereen, ook andere schepen, mogelijk te maken. Materiaal en uitrusting dienen in orde te zijn, de bemanning weet wat hen te doen staat en zal hierbij opdrachten en orders opvolgen. Tijdens de vaart is er een zekere hiërarchie nodig, waarin iedere rol en functie eigen taken en verantwoordelijkheden heeft. Samenwerking en vertrouwen hierbij zijn essentieel voor een veilige vaart.